9 بهمن 1388 / 13 صفر المظفر 1431 / 29 ژانویه 2010
9 بهمن 1388 / 13 صفر المظفر 1431 / 29 ژانویه 2010
9 بهمن 1388 / 13 صفر المظفر 1431 / 29 ژانویه 2010 |
تهران شاهد حمايت گسترده ملت قهرمان و انقلابي از تحصن كنندگان درمسجد دانشگاه تهران بود. موج جمعيت بطرف دانشگاه سرازيرشد و مأموران نظامي رژيم براي متفرق كردن مردم وارد عمل شدند وعدهاي ازمردم مسلمان و انقلابي را زخمي يا شهيد كردند. خبرگزاريها اعلام كردند كه زدوخوردهاي اين روزبعد ازواقعه 17شهريورخونين ترين رويداد تهران بوده است. درهمين روزحضرت امام خميني(رحمة الله علیه) درپاسخ به سؤالات خبرنگاران خارجي سخنان مهمي ايراد فرمودند. ايشان دربخشي ازسخنان خود يادآورشدند:” ...ملت ايران بايد بداند كه من دركنارآنان تاآخرين نفس براي حفظ قوانين اسلام و مصالح مملكت به مبارزه خود ادامه ميدهم و برهمه ملت واجب است تا دراين امرپايداري كنند و سستي و سردي به خود راه ندهند. مطمئن باشيد كه ما پيروزيم و مطالب ما حق است و حق لاجرم پيروزاست...”. |
5 تن ازفرماندهان رشيد لشكراسلام كه دوران جنگ تحميلي درسركوبي قواي متجاوز رژيم بعثي دلاوريهاي كم نظيري ازخود نشان داده بودند؛ به شهادت رسيدند. حسن باقري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و مجيد بقايي فرمانده قواي اول كربلا ازگروه همين شهيدان بودند كه براي بازرسي به خط مقدّم جبهه رفته بودند. شايان توجه است كه شهيد باقري بعد ازپيروزي انقلاب اسلامي درتحريريه روزنامه جمهوري اسلامي اداي وظيفه ميكرد و شهيد بقايي نيزدرزمان انقلاب ازجمله سربازاني بود كه به امرحضرت امام خميني(ره) ازپادگان گريخت و به صف مبارزان و انقلابيون پيوست. |
پس از تجاوز نيروهاي شوروي و انگلستان به ايران در شهريور 1320 و نقض بيطرفي ايران در جنگ جهاني دوم، پيماني سه جانبه بين ايران، انگلستان و شوروي به امضا رسيد. بر اساس اين پيمان تحميلي، دولت وقت ايران به نخستوزيري محمدعلي فروغي به ناچار پذيرفت كه راهها و وسايل ارتباط زميني، هوايي و دريايي خود را در اختيار متفقين قرار دهد تا آنان با ارسال تجهيزات از طريق ايران، جبهه شوروي را در برابر آلمان نازي تقويت كنند. در برابر، دولتهاي شوروي و انگلستان، تماميت ارضي ايران را به رسميت شناختند و متعهد شدند كه حداكثر شش ماه پس از پايان جنگ، خاك ايران را ترك كنند. انگلستان و شوروي با اشغال ايران، نه تنها خساراتي جبرانناپذير به كشور وارد كردند، بلكه پس از پايان جنگ نيز بر خلاف پيمان نهم بهمن 1320، ارتش شوروي حاضر به ترك ايران نبود. حتي اتحاد جماهير شوروي تلاش كرد با تأسيس دولتي دست نشانده در شمال غربي ايران، زمينههاي تجزيه اين بخش از خاك ايران را فراهم كند. اما اين توطئه با مقاومت مردم مسلمان ايران، به ويژه مبارزان و آزاديخواهان آذربايجان شكست خورد و ارتش شوروي در نهايت، مجبور به ترك خاك ايران شد. |
آيتاللَّه سيد علي قاضي طباطبايي در سال 1248 ش (13 ذيحجه 1285 ق) در تبريز و در خانوادهاي اهل علم و ادب و تقوي زاده شد. وي در تبريز از برخي فضلا و نيز پدر، استفادههاي علمي برد و در جواني براي ادامه تحصيلات راهي نجف اشرف گرديد. آيت اللَّه قاضي در نجف از محضر درس استادان نامداري همچون محمد فاضل شربياني، محمد حسن مامقاني، شيخ الشريعه اصفهاني، آخوند خراساني و ميرزا حسين خليلي تهراني بهرههاي فراوان برگرفت و در درس عارف كامل، سيد احمد كربلايي و نيز شيخ محمد بهاري شركت كرد. اين شخصيت والامقام پس از سالياني توقف در نجف، در فقه، اصول، حديث و تفسير متخصص و ماهر شد و از رجال اخلاق و عرفان گرديد. آيتاللَّه قاضي از آن پس علاوه بر تهذيب نفس به تربيت شاگردان همت گماشت كه حضرات آيات: علامه طباطبايي، سيد محمد حسن الهي (برادر علامه)، سيد رضا بهاءالديني، محمدتقي بهجت فومني و... از جمله دست پروردگان مكتب اخلاق و عرفان آيت اللَّه قاضي طباطبايي ميباشند. سرانجام اين عارف كامل در نهم بهمن 1325 ش برابر با 6 ربيع الاول 1366 ق در 77 سالگي به ديار قدس پر كشيد و در واديالسلام نجف اشرف نزديك مقام حضرت مهدي(علیه السلام) به خاك سپرده شد. |
روز نهم بهمن 1357، تهران يك بار ديگر، شاهد يك جنگ خونين شش ساعته بود و طي اين درگيريها در نقاط مختلف شهر، صدها نفر شهيد و زخمي شدند. در اين حال، صداي رگبار مسلسلها از بالاي بام ستاد ژاندارمري و ميادين تهران، ساعتها به گوش ميرسيد و مردم در تهران و شهرستانها، با همبستگي كم نظيري، دست به تشكيل گروههاي امداد زده و خيابانها را سنگربندي كرده بودند. همچنين در اين روز، آيتاللَّه سيد محمود طالقاني به جمع متحصّنين روحانيان مبارز و انقلابي در مسجد دانشگاه تهران پيوست و استادان و طلاب حوزه علميه قم نيز در مسجد اعظم اين شهر متحصّن شدند. طبق اظهارات مطبوعات روز، دو ميليون شهرستاني براي استقبال از حضرت امام خميني در تهران بست نشستند و از طرف اهالي تهران، در مساجد و خانههاي شخصي مورد پذيرايي قرار گرفتند. در اين شرايط، خبرگزاريها با تفسير و گزارش از تشكيلات عظيم روحانيان و چگونگي تشكيل اداره راهپيماييها و جنبش اسلامي مردم سخن ميگفتند و كميته برگزاري مراسم استقبال در مدرسه رفاه تهران با تعيين مقررات استقبال، مردم را براي نمايش قدرت بيسابقه ملي بسيج مينمودند. |
با گستردهتر شدن مخالفتها و اعتراضات مردمي و پس از تحصن روحانيون در مسجد دانشگاه تهران، فرهنگيان و ديگر اقشار جامعه نيز با اعلام همبستگي، به جمع آنان پيوستند. در حالي كه تعداد متحصنين هر لحظه بيشتر ميشد و فشار افكار عمومي در اعتراض به بسته بودن فرودگاهها جهت جلوگيري از ورود حضرت امام به كشور شدت ميگرفت، دولت به ناچار در نهم بهمن 57، دستور بازگشايي فرودگاهها را صادر كرد و اعلام شد كه به مناسبت فرود هواپيماي حامل حضرت امام خميني(ره)، فرودگاه براي ساير پروازها بسته است. پس از آن، كميته استقبال از امام، اعلام كرد كه معظمله، ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه، وارد تهران خواهند شد. اين كميته همچنين از مردم خواست تا در مسير حركت امام خميني براي استقبال از ايشان آماده باشند. از طرف ديگر، با باز شدن فرودگاه مهرآباد تهران، هواپيماهاي نظامي آمريكا، شروع به خارج كردن آمريكاييها از ايران كردند. |
« اِبن عاقولي» محدّث و فقيه شافعي درگذشت. او در سال 733 هجري قمري در بغداد زاده شد و پس از گذراندن ايام كودكي تحصيل علوم معارف اسلامي را زير نظر پدر آغاز كرد او پس از ساليان متمادي تحصيل، از علماي بزرگ زمانش شد و علاوه بر تدريس به طلاب دانش پژوه؛ دانشگاه عاقولي و دارُ القران جماليه را تأسيس كرد و بدين ترتيب مراكزي براي تجمع طلاب علوم ديني فراهم شد.« كُتُب الدِّرايَة في مَعرفَة الرِّوايَه و مِفتاحُ الرِّجا في شَرح المَصابيح الدُّجي» از آثار ابن عاقولي است . |
ميرزا عبدالحسين كرماني معروف به ميرزا آقاخان كرماني در حضور محمد علي ميرزا به دار آويخته شد . او از رجال و اديبان اواخر عهد ناصرالدين شاه قاجار بود كه در سال 1270 قمري در بردسير كرمان متولد شد . پس از فراگيري مقالات علوم و فلسفه در زادگاهش راهي تهران شد ودر محضر علماي عصر دانش آموخت. ميرزا آقاخان در مسافرتش به استانبول با عقايد اسلامي و آزاديخواهانه سيد جمال الدين اسد آبادي آشنا شد و افكار سيد تحولي در انديشه آقاخان ايجاد كرد و او ديدگاها ي انقلابي سيد را دنبال كرد در اين ايام ناصرالدين شاه به قتل رسيد و دولت ايران دولت عثماني را وادار كرد اطرافيان سيد جمال الدين را به ايران تحويل دهند و بدين ترتيب آقا خان كرماني نيز به اتفاق جمعي ديگر از آزادي خواهان بدار آويخته شد. «ترجمه كتاب جِيمز موريه تحت عنوان حاجي باباي اصفهاني» از آثار اوست . |
ابوعبدالرحمن احمد بن شعيب نسايى محدث مشهور مسلمان معروف به شيخ الاسلام در سال 220 ق در يكي از روستاهاي خراسان متولد شد. در سنين جواني به مصر رفت و در اين كشور اقامت گزيد. وي در مصر در علوم فقه و حديث به استادي رسيد. شيخ الاسلام در سفري به دمشق از فضايل اهل بيت پيامبر اسلام بسيار سخن گفت، از اين رو، مخالفين، چندين بار او را مضروب كردند تا اين كه بر اثر همان آزارها بدرود حيات گفت. دربارهي تاريخ وفات، محل وفات و دفن او اتفاقي در ميان تاريخنگاران نيست، اما برخي گفتهاند كه سرانجام به مكه رفت و در آن جا ساكن شد. از آثار او ميتوان به كتاب خصايص اميرالمومنين(علیه السلام) اشاره كرد. شيخ الاسلام همچنين صاحب كتاب سُنَن نسايي است كه يكي از كتابهاي مهم اسلامي در سيرهي نبوي به شمار ميرود. شيخ الاسلام به هنگام وفات، 83 سال داشت. |
ابومنصور محمد بن احمد بن ازهر، معروف به ازهري هِرَوي فقيه، محدث، اديب، نحوي، لغوي و شافعي است كه فضل و درايت وي مسلّم و داراي تاليفات متعددي ميباشد. اَلْاَدَوات، التقريب في التفسير، شرح شعر اَبيتمام و... از جمله آثار او ميباشند. ازهري هروي به جهت فراگيري لغات متفرقه به سياحت پرداخت. در اين اثنا به دست باديه نشينان اسير شد و در آن جا، كلمات، گفتوگوها و مخاطبات ايشان را جمع كرد و دركتابي گردآورد. زيرا اين قوم به زبان اصلي و بدون غلط، تكلم ميكردند. محمد ازهري هروي سرانجام در هشتاد و پنج سالگي وفات يافت. |
كريم خان زند، موسس خاندان پادشاهي زند، در 1119 ق در نزديكي ملاير به دنيا آمد. نادرشاه افشار براي تضعيف خاندان زند و قبايل آنها، ايشان را به درهي گَز كوچ داد و برخي از آنها از جمله كريم خان را به خدمت سپاه خود درآورد. كريم خان رشادت فراواني در جنگها از خود نشان داد و در جنگ هند، مورد توجه نادر قرارگرفت. كار كريم خان كم كم بالا گرفت و قصد برگرداندن خاندان افشاريه را داشت. اين كار مدتي به طول نيانجاميد و جنگهاي متعددي روي داد كه با پيروزي كريم به پايان رسيد. وي در 1163 ق به تخت قدرت تكيه زد و خود را وكيل الرعايا ناميد. كريم خان به سادگي زندگي ميكرد و به امنيت مردم و علم و دانش اهميت ميداد. وي سرانجام در 74 سالگي درگذشت و در شيراز به خاك سپرده شد. مسجد، بازار و حمام وكيل از جمله آثار دورهي اوست. |
ژان فيليپ رامو، آهنگساز و موسيقيدان فرانسوي در 29 ژانويه 1683م در فرانسه به دنيا آمد. وي از كودكي علاقه فراواني به نواختن آهنگ داشت و به زودي در اين عرصه پيشرفت كرد به طوري كه در هفت سالگي به درجه درخشاني در اين هنر رسيد. رامو از همان زمان به عنوان نوازنده ويولُن به همراه يك گروه تئاتر، در شهرهاي فرانسه مشغول به كار شد. وي بعدها در كليساي جامع كِلِرْمون و نوتِردام، اُرگْ مينواخت. رامو در سالهاي بعد كتاب قطعات كلاوْسِن و دو جلد كتاب در هماهنگي و خوش آهنگي تصنيف كرد و مطالب مهمي از موسيقي در آنها نگاشت. رامو به عنوان يكي از بنيانگذاران موسيقي كلاسيك غربي به شمار ميرود. او قواعد و قوانين سهل و معيني را براي موسيقي تدوين كرده كه هنوز در دنياي موسيقي اجرا ميشود. علاوه بر اين كه رامو يك تئوريسين موسيقي است، در ضمنْ آثار بزرگي در اين هنر دارد. درخشندگي و عمق قطعاتي كه رامو براي موسيقي مجلسي نوشته است، نسبت به زمان وي بيش از حد عادي، ممتاز بود. ژان فيليپ رامو سرانجام در دوازدهم سپتامبر 1764م در 81 سالگي درگذشت. |
امانوئل سودِنْبِرگ، متفكر نامدار سوئدي در 29 ژانويه 1688م در استكهُلْمْ سوئد به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در رياضيات تبحّر يافت و مهندسي معروف شد. امانوئل در 54 سالگي اعلام داشت كه دنياي واقعي را در رؤياهايى چند، مشاهده كرده است. سودنبرگ از آن پس به مطالعات فراواني در فلسفه پرداخت و به نشر عقايد و افكار خود مشغول شد. وي اعلام داشت كه فلسفه او، انفصال از دنياي مادي و غرق شدن در تماشاي عالم معنوي است. سودنبرگ در مشاهده عالم معنا چنان تيزبين و دقيق بود كه آن را به شيوه دانشمندان، با همه جزئياتش توصيف ميكرد. سودنبرگ ميگفت كه دنياي مادي و دنياي روحي، هر دو، داراي طرح و الگويى قابل انطباق هستند و بنابراين، وحدت پذيرند. هر آنچه در اين دنيا هست، نظير آن در دنياي ديگر نيز هست. وي معتقد بود كه هر چه انسان شريفتر باشد فهم و درك وجود خداوند برايش ممكنتر است زيرا خداوند، شبيه و المُثنّاي نامرئي و نامشهود انسان است. سودنبرگ تاكيد داشت كه همه اينها در سيرهاي عارفانه وي به عالم بالا، براي شخص او يقيني شده است. هر چند سودنبرگ خود را "مردي هر دو جهاني" ميخواند. با اين حال در او چيز غير معمول و نامتعارفي وجود نداشت. دارا بودن زندگي عملي، ساده و معتدل، پرهيز از هرزگي و بي بند و باري، علاقه به مصاحبت با ديگران و علاقه به گياه خواري و دوري ازگوشت خواري از جمله ويژگيهاي زندگي او بود. امانوئل سودنبرگ انديشههاي فلسفي خود را در بيش از پنجاه جلد كتاب بيان داشت كه مهمترين آنها، كتاب اسرار عالم ملكوت يا رموز آسماني است كه آن را در هشت جلد به نگارش درآورد. او در اين كتاب عنوان ميكند كه: تنها خدا زنده است و حضور او در انسان و مخلوقات ديگر است كه به آنها نمودي از زندگي ميبخشد و در ما توهّمِ وجود اختلاف ميان انواع موجودات كه همه بهرهاي از ذات واحد الهياند ايجاد ميكند. اسرار عالم ملكوت نه تنها مهمترين اثر سودنبرگ است، بلكه يكي از بارزترين و جالبترين جلوههاي انديشه عرفاني اروپاي شمالي در قرن هجدهم ميباشد. سودنبرگ در انگلستان و ايالات متحده امريكا داراي پيروان بسياري بود. امانوئل سودِنبرگ سرانجام در 29 مارس 1772م در هشتاد و چهار سالگي درگذشت. |
آلكسي كلود كلرو رياضيدان فرانسوي، در 29 ژانويه 1713م در پاريس به دنيا آمد. وي از كودكي به رياضيّات علاقه داشت و نبوغ خود را در اين زمينه آشكار كرد به طوري كه در سيزده سالگي رسالاتي در مباحث رياضي نگاشت و در هجده سالگي كتابي در رياضيات تأليف كرد كه خيلي مورد توجه و تعجب رياضيدانان قرار گرفت. از اين رو در همان سال به عضويت آكادمي علوم فرانسه پذيرفته شد. كلرو در 23 سالگي مأموريت يافت در نواحي قطب به اندازهگيري طول يك نصفالنهار بپردازد. وي پس از مدتي توانست اندازه يكي از مدارهاي زمين را محاسبه كند. همچنين كشف آزمايشي روشي براي تعيين و تثبيت شكل زمين، تحقيقاتي درباره ماه، مقايسه تأثيرات جاذبه سياره زهره با ماه بر روي زمين و تعيين رقم نسبتاً صحيح جرم زهره و ماه از ديگر فعاليتهاي علمي اين رياضيدان برجسته فرانسوي است. كلرو به خاطر تحقيقاتي كه در زمينه معادلات ديفرانسيل نيز انجام داده است، در مجامع علمي جهان شهرت دارد. اين دانشمند شهير سرانجام در 4 ژوئن 1765م در 52 سالگي درگذشت. |
يوهان گوتليب فيخته يا فيشه نظريهپرداز و فيلسوف آلماني در 19 مه 1762م در خانوادهاي فقير در آلمان به دنيا آمد. وي داراي هوش و حافظهاي فوقالعاده بود؛ به همين دليل مورد توجه يكي از اشراف و ثروتمندان قرار گرفت و در پرتو حمايت او به تحصيل در رشته الهيات در دانشگاه "يِنا" پرداخت. وي در اين هنگام با آثار و افكار امانوئل كانْتْ فيلسوف مشهور هموطنش آشنا شد و از او تأثير زيادي پذيرفت. فيخته پس از مدتي به تدريس در دانشگاه مشغول شد و رهبري مكتب ايدهآليسم جديد آلمان را برعهده گرفت. پيروان ايده آليسم يا خيال پرستي بر اين عقيدهاند كه بسياري از اجسام، ساخته و پرداخته تصورند. خود فيخته كه از ابتدا، مسئله ارتباط مشيّت الهي با آزادي و اختيار انسانْ نظرش را به خود جلب كرده بود پس از مدتي، فلسفه را به دو دسته اعتقادي و اصالت تصور يا ايدهآليسم تقسيم كرد. بر اساس فلسفه اعتقادي، شيء، موجود است و تصورات و مفاهيم و تجربيات ما را معين ميكند و ذهن انسان محصول آن است. ولي در فلسفه ايدهآليسم كه فيخته پيرو آن است، شيء في نفسه وجود ندارد و تصورات و مفاهيم، مانند تخيلات، محصول خود ذهن است و ناشي از حس آزادي و اختيار است؛ به عبارت ديگر، در فلسفه ايده آليسم، ذهن انسان، آزاد و مختار است. فيخته همچنين شرط اساسي هر دين را برآوردن مقتضيات و نيازمنديهاي مطلق قانون اخلاقي عنوان نموده است. بر اين اساس است كه فلسفه او، فلسفه اخلاقي محسوب ميگردد. با اين حال، يوهان فيخته بعدها همچون سخنگوي وطنپرستان شد و از تفكرات فلسفي به ستايش شكوهمنديهاي فرهنگ آلماني پرداخت. فيخته كه استنباطش كلاً بر اساس واهي و افسانهاي تخيلات خود او قرار داشت ميگفت: آلمانها نژاد خالص هستند و ديگر اقوام، نژاد مخلوط و از اينها نتيجه ميگرفت كه تمامي جهان، جز آلمان، بر جاده زوال و تباهي سير ميكنند و اين تنها آلمانيها هستند كه مشعل تمدن را به پيش ميبرند. فلسفه فيخته، راه را براي انديشه تفرعُنآميز "نژاد فرمانروا"ي هگل و فكر غير معقول "ابرمرد" نيچه و تصور وحشيانه "آلمان، برتر از همه" هيتلر، هموار ساخت. گسترش اين افكار در ساليان بعد باعث شد كه بين او و دانشگاه محل تدريسش اختلاف به وجود آيد؛ چرا كه آنان اعتقاد داشتند تعليمات فيخته با اصول ديانت منافات دارد. از فيخته آثار متعددي بر جاي مانده كه بنياد تحقيق علم، حقوق طبيعي و سرنوشت انسان از آن جملهاند. وي در سالهاي آخر عمر در برلين سكونت يافت و با تأسيس دانشگاه برلين به رياست آن دانشگاه انتخاب شد تا اينكه در 29 ژانويه 1814م بر اثر بيماري در 52 سالگي درگذشت. |
الكساندر سرگييويچ پوشكين اديب و نويسنده معروف روسي در 26 مه 1799م در خانداني كه ششصد سال در شمار اشراف روسيه بودند، در شهر مسكو به دنيا آمد. وي از زماني كه در دوران متوسطه تحصيل ميكرد استعداد خود را در زمينه شعر به منصه ظهور رسانيد. وي از دوره نوجواني با آثار شاعران قرن هجدهم آشنا شد و چون زبان فرانسه را به خوبي ميدانست از آثار فرانسويان تقليد ميكرد. پوشكين در 21 سالگي نخستين منظومه خود با نام روسْلان و ليودْميلا را به وجود آورد كه از لحاظ ذوق و ملاحت توصيفات، از ساير منظومههاي نظير خود در قرن هجدهم بهتر بود و شعري است سرشار از شور و هيجان در قالبي كه تا آن زمان در روسيه پيشينه نداشت. وي در همان سال به جهت اشعار انقلابيش كه بر ضد تزار روس بود به جنوب روسيه تبعيد شد. قريحه پوشكين طي سالهايى كه در جنوب گذراند تقويت شد و تحت تاثير لُرد بايرون، شاعر انگليسي، نخستين داستانهاي منظوم رمانتيكي را سرود. آزاد منشي و حركات غيرمتعارف او، دشمني حاكم منطقه را نسبت به او برانگيخت تا جايى كه از حكومت مركزي تقاضاي تبعيد او را نمود. پوشكين در سال 1825م به مسكو بازگشت و به امور مطبوعاتي و انتشار چندين اثر از خود پرداخت. پوشكين اولين كسي است كه به زبان روسي جنبه ادبيداد و به جهت خلق آثار فراوان، به عنوان پدر ادبيات جديد روس لقب گرفته است. الكساندر پوشكين سرانجام در 27 ژانويه 1837 بر اثر دوئل زخم مهلكي برداشت و دو روز بعد در 29 ژانويه در 38 سالگي درگذشت. از وي آثار متعددي بر جاي مانده كه سوار برنجي، كوليها، تابوت ساز، دام سياه، ضربه آتشين و توفان، بسيار مشهورند. براي مردم روسيه، پوشكين نه تنها بزرگترين شاعر، كه نامورترين اديب، بنيانگذر ادبيات نوين و زبان ادبي نوين روسيه و كانون فرهنگ روس است. پوشكين در زمان حيات، نفوذ قاطع و صريحي بر معاصران داشت و عليرغم پيروي از مكتبي خاص، مافوق همه مكتبهاي ادبي بود. وي با بيان معاني بسيار در حداقل كلمه، يا نگارش هر قطعه، مفهوم تازهاي ارائه داده است. ايجاز و فصاحت او همراه با روح شاعرانه، به آثارش مقامي والا ميبخشد و بيآنكه تحولي در زبان ادب ايجاد كند، آن را از بسياري از قيود آزاد ميكند. او همه انواع عمده شعر را آزمود و فراتر از آنچه در هر يك از آن انواع سروده، هنوز در زبان روسي چيزي پديد نيامده است. همچنين، پوشكين نويسنده نخستين داستان منثور روسي است كه هنوز هم ميتوان از خواندن آن لذت برد. |
انگليس در جنگ جهاني اول، به حسينبن علي، حاكم و شريف مكه قول داد تا در ازاي قيام وي عليه امپراتوري عثماني كه متحد آلمان بود، او را به حكومت عربستان برساند. اما لندن برخلاف تعهّد خود، از عبدالعزيز بن سعود براي پادشاهي عربستان حمايت كرد. دولت انگليس سپس براي دلجويى از شريف حسين، پسرش فيصل را به پادشاهي سوريه منصوب كرد اما فرانسه كه قيموميت سوريه را به عهده داشت با اين عمل مخالفت نمود و فيصل را از سوريه اخراج كرد. در نتيجه، لندن، در 29 ژانويه 1921م فيصل را به پادشاهي عراق كه تحت استعمار و قيموميت انگليس بود، منصوب نمود. وي در 23 اوت همان سال تاجگذاري كرد و سلطنت 12 ساله خود را بر اين كشور آغاز نمود. فيصل در دوران حكومت خود، فعالانه با انگلستان همكاري داشت و از سياست استعماري اين كشور حمايت ميكرد. |
رابرت لي فراسْتْ اديب معروف امريكايى، در 26 مارس 1874م در فرانسيسكو در امريكا متولد شد. وي همچون پدرش، شغل روزنامه نگاري را برگزيد، اما ذوق و استعداد وي در زمينه سرودن شعر باعث شد تا وي اولين مجموعه اشعارش را در 20 سالگي منتشر كند. چون اشعار فراست در ابتدا همانند اشعار شعراي معاصرش نبود، مقبول واقع نشد اما وي دست از تلاش برنداشت و به انتشار آثارش پرداخت. وي طي سالهاي بعد از عشق به طبيعت و مناظر زيبا و زندگي روستايى و مطالعه افكار دهقانان، براي ساختن بهترين اشعارش الهام گرفت و به شهرت دست يافت. فراست سالياني نيز در اروپا ساكن شد و از طريق آشنايى با محافل ادبي و انتشار برخي آثار خود، مورد توجه ناقدان و شاعران جوان اين قاره نيز قرار گرفت. فراسْتْ، شهرت خود را مديون حد و اعتدالي است كه در شعر نگاه ميدارد. او شكل خاصي را باب سليقه اكثر مردم برميگزيند كه آميختهاي از فرزانگي تازگي، طنز و معتقدات دروني مردم است كه در قالب زباني روشن و فصيح و مقطع ريخته شده است. فراست اگرچه از طرفي شاعر روستاهاي امريكا و طبيعت زيبا و زندگي دهقانان و شاعر لطيفههاست، از طرف ديگر، شعرش همه احوال و اوضاع عالم انساني و تيرگيهاي روح بشري را به طور كلي در برميگيرد. اشعار فراست در باب زندگي غمانگيز انسان و بيمهاي آدمي و عكس العمل وي در مقابل مسائل پيچيده زندگي و تن در دادن نهايى وي به حمل اين بار گران است. بعضي از ناقدان، روح ارتجاعي فراسْت و بيعلاقگي و بيتوجهي او به تمدن عصر جديد را مورد سرزنش قرار دادهاند، اما ستايندگان و طرفداران بيشمار او، هرگز به اين نكتهها توجه نداشته و والاترين مقام را در ميان شاعران معاصر امريكا به او دادهاند. فراست به عنوان يكي از شعراي بزرگ امريكا، چهار بار موفق به كسب جايزه ادبي "پوليتزر" و چندين درجه افتخار شد. يك پسرك، شال بستن، فاصله كوه، ديوان اشعار و كمدي عقل از جمله آثار اوست. رابرت فراست سرانجام در بيست و نهم ژانويه سال 1962م در هشتاد و هشت سالگي درگذشت. |
خانم آنا ماري شيمل خاورشناس آلماني و متخصص در تاريخ مذاهب و مطالعات اسلامي و ايرانشناسي، در هفتم آوريل 1922م در شهر اروفورت آلمان به دنيا آمد. وي از 15 سالگي و همزمان با تحصيلات اوليه، پس از آشنايى با فرهنگ شرق، به تحقيق درباره اسلام و فراگيري زبانهاي عربي، تركي، فارسي و ديگر زبانهاي شرقي پرداخت. اين مسئله باعث گرايش او به تحصيل در زبانهاي شرقي گرديد و ماري شيمل در 19 سالگي موفق به اخذ درجه دكترا از دانشگاه برلين آلمان شد. او پس از جنگ جهاني دوم دانشيار بخش مطالعات اسلامي دانشگاه ماربورگ آلمان گرديد. ماري شيمل سپس به عنوان اولين زن به تدريس تاريخ مذاهب در دانشگاه آنكارا پرداخت و طي ساليان متمادي در دانشگاه هاروارد امريكا نيز مشغول تدريس گرديد. پروفسور شيمل همچنين بيش از يكصد جلد كتاب در رابطه با اسلام و عرفان اسلامي و حافظ و گوته نگاشته است كه غزليات شرقي، سيره ابن خفيف شيرازي و جلال الدين رومي از آن جملهاند. آنا ماري شيمل همواره در زندگي سرشار از فعاليت خود، به طور خستگيناپذير براي تفاهم بيشتر بين مسلمانان و غير مسلمانان تلاش كرد و سفرهاي متعددي به شرق و نيز ايران نمود. وي علاوه بر اخذ چندين جايزه جهاني، در سال 1995م جايزه صلح كتابفروشان آلمان را دريافت كرد. او همچنين در ماههاي پاياني عمر، دكتراي افتخاري از دانشگاه الزهراي جمهوري اسلامي ايران اخذ نمود. دكتر آنا ماري شيمل سرانجام در 29 ژانويه 2003 م در 81 سالگي درگذشت. |
در 29 ژانويه 2004م، به دنبال توافق مبادله اسيران ميان حزب الله لبنان و رژيم صهيونيستي، 435 اسير از مليتهاي گوناگون عربي در مقابل يك سرهنگ بازنشسته اسرائيلي و اجساد چند سرباز اشغالگر، آزاد شدند. اين توافق كه با ميانجيگري آلمان صورت گرفت نشان داد كه بدون نقش و دخالت امريكا نيز ميتوان مسائل منطقه را حل نمود. در اين ميان، درحالي كه آزادي اسيران در بند اسرائيل، در سرزمينها عربي و به ويژه لبنان به عنوان يك پيروزي كامل و عيد بزرگ آزادي تلقي گرديد، اين واقعه در اسرائيل به عنوان يك رسوايي ملي مطرح شد. در مراسم استقبال از اسيران آزاد شده، مقامات بلند پايه لبنان و جمعيت فراواني حضور داشتند و استقبال با شكوهي از آنان انجام گرفت. آزادي اسيران از چنگال رژيم صهيونيستي بازتاب وسيعي در محافل خبري جهان به ويژه درميان مسلمانان يافت و بار ديگر زبوني و حقارت اسرائيل را به نمايش گذارد. |
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}